zaterdag 8 mei 2010

Raining, raining, raining...

Dit Zweedse toetsenbord heeft niet onze accenten dus vergeef me het niet toevoegen van die accenten.

Dag 2: Hamburg (21.55)

Positief puntje over Duitsland: ze hebben (lekkere) veggieburgers bij MacDonalds. Hamburg doet zijn naam dus eer aan (Pa Doem.. Tssh). Maar goed, aangezien ik in een paar uur die ik vandaag in de trein heb gezeten vooral heb geprobeerd te slapen, kan ik nu pas schrijven over Heidelberg. Daar heb ik nog twee dingen gedaan. De 'filosofen wandeling', wat erg symbolisch is voor 1 van de doelen van deze onderneming, namelijk een beslissing nemen aangaande de studiekeuze, en ik heb het slot bezocht. De wandeling was rustig en regenachtig langs decadente huizen. Het slot echter was schitterend, reusachtig en ook erg regenachtig. Bovendien loop ik ondertussen kou te kleumen in een t-shirt en twee truien. (Ouders, never say you told me so). Uiteindelijk had ik de hogesnelheidslijn richting Hamburg van 12.56 en kwam ik om 17.30 aan. Het meeste van de bezienswaardigheden was buiten. Aangezien het koud, nat en laat was besloot ik gebruik te maken van de lange openingstijden van de musea vanwege 'koopavond'. De Kunsthalle was de vijf euro niet alleen vanwege de regenloze en warmere uren waard. Na enig gekibbel en gebruik makend van mijn beste Duits kon ik uiteindelijk door voor student. Ik zal jullie verder niet vervelen over kunst. Maar Piet, ik heb zo ongeveer driehonderd Andy Warhol werken mogen aanschouwen. Vervolgens ging ik maar naar het internetcafe omdat het veel te koud, te nat en te donker was buiten. The rest is history (zie vorige post). Nu ben ik aan het wachten op een trein van 0.28 naar Neumunster waar ik drie uur kan wachten op de nachttrein. Mocht ik weer veels te weinig slaap krijgen van overnacht ik in Kopenhagen in een hostel. Voorlopige conclusie: Brugge: overschat; Luxemburg: niet gezien; Heidelberg: sprookjesachtig ondanks de regen; Hamburg: zelfde sfeer als Den Haag of Amsterdam; een mix van junkies, altos, hoeren, rijk, arm en alle huidskleuren van de regenboog. Treinreizen is ontzettend vermoeiend.

Dag 3: Kopenhagen (18.30)

De nacht van donderdag op vrijdag was inderdaad slopend. Op het station van Neumunster was een enkele gelegenheid om te zitten bij een behagelijke temperatuur; binnen dus. Van de drie en een half uur dat ik daar was heb ik ongeveer een uur half geslapen, een uur voor me uit zitten staren en anderhalf uur zitten lullen met een Duitse Nederlander (of andersom?). Deze, overigens dronken, zestigjarige man beweerde onder andere dat hij op het moment een pooier was; een Nederlandse snackbar/discotheek ging openen ter plekke en dat hij tonnen per jaar verdiende met het slachten van onschuldige dieren. Hij bood me wel een biertje aan. De treinreis was verschrikkelij. Omdat het zo laat was mocht ik geen couchette meer en moest ik zitten. Ik heb werkelijk geen oog dichtgedaan. Nu lig ik hier in een bed te vechten tegen de slaap.

Kopenhagen was leuk maar veel te nat, te koud, te vermoeiend en te pijnlijk. The old knee speelde weer op. Het regende, er waaide koude wind en ik heb ontzettend veel gelopen. Eerst liep ik twee kilometer door de regen en wind richting het aanbevolen hostel. Ik schrijf onderhand 11 uur 's ochtends. Ik nam een dorm, dumpte m'n tas en liep door de regen naar het national museum a.k.a. het viking museum. Het beste: het was helemaal gratis. Ik weet nu alles over vikingen. Bovendien heb ik mummies, sarcofagen en maffe internationale artefacten gezien. Om twee uur ging ik naar het station om een plek naar Stockholm te reserveren. Toen ging ik terug naar het hostel en heb ik kunnen inchecken en vervolgens kunnen genieten van een heerlijke warme douche. Voor de rest heb ik de stad bezichtigd tot het echt te koud werd, heb ik wat gegeten en ga ik heerlijk lang slapen. De pijn in mijn linkerknie is trouwens niet te beschrijven. Het is alsof al de botten in m'n gewricht langs elkaar schraapten en stukje bij beetje afbrokkelden. Morgen ook nog spierpijn; gegarandeerd.

Dag 4: Kopenhagen --> Stockholm (12.05)

Toch nog moe; zelfs na ongeveer tien uur slaap. Om 8 uur ging niet alleen mijn wekker, maar ook die van mijn Belgische, Franse en Oostenrijkse kamergenoten. Het gebruiken van de badkamer was er dus niet bij. Om negen uur at ik een veel te duur broodje. Om 10.19 uur zat ik in een hogesnelheidslijn naar Stockholm. Ik had zeer goed gezelschap. Twee uur lang heb ik nu zitten babbelen over van alles en nog wat met een Taiwanees meisje genaamd Feng-Wen Lin, die toevalligerwijs gestudeerd heeft in Utrecht. Ze denkt dat ik president kan worden. Das mooi. Ik heb veel geleerd over Taiwan en veel verteld over mijn reizen. Het was erg gezellig.

Dag 4: Stockholm (19.15)

Aangekomen om 15.38. Ik ging naar het ticketoffice waar bleek dat er geen nachttrein ging naar Oslo. Dus moest ik weer een hostel nemen helaas. Stockholm is gelukkig wat goedkoper dan Kopenhagen. Helaas was ik pas om 5 uur klaar met alles en regende het wederom. Er zat dus niets anders op dan bijna al mijn plannen te verzetten tot overmorgen. Het Oude Centrum (Gamla Stan) is namelijk zo mooi, en het uitzicht over de rest van de stad zo indrukwekkend, dat ik terug MOET gaan. Stockholm is echt, vergeef me de cliche-achtige omschrijving, het Rome van het Noorden. Klasiek en modern, jong en oud, mooi en lelijk, snel en langzaam, echt alles is er te vinden. Ik heb helaas alleen een ruim rondje kunnen lopen door het oude centrum voor het te nat en te koud werd. Vooral de erg nauwe, met kleine steentjes bestrate laantjes waren erg leuk om te zien. In het oude centrum waren er geen MacDonalds maar alleen originele kleine bistro's en cafetjes. Als het maandag niet regent ga ik in ieder geval naar Skansen en voor ik door reis richting Berlijn. Sorry Zachary, maar de reis naar Narvik duurt 18 uur (en dus 36 uur in totaal), dat is het helaas niet waard.

2 opmerkingen: